Plan roczny

ROCZNY PLAN PRACY PRZEDSZKOLA W ZAKRESIE PRACY WYCHOWAWCZO – DYDKTYCZNEJ

ROK SZKOLNY 2025/2026

 

“Kraków znany i kochany – szlakiem Smoka Wawelskiego”

stymulowanie aktywności dzieci poprzez wzbudzanie zainteresowań historią, tradycją,

sztuką i kulturą swojego region

 

Główne zadania w zakresie tematyki:

 

Budzenie poczucia identyfikacji ze swoją ojczyzną, regionem i miastem.

Kształcenie poczucia przynależności narodowej i regionalnej.

Budzenie zaciekawienia tradycją, kulturą i historią naszego miasta Krakowa .

Poznawanie historii, zabytków, tradycji, legend miasta Krakowa, czyli naszej małej ojczyzny poprzez literaturę, sztukę, oraz bezpośredni kontakt z rzeczywistością poprzez wycieczki.

Kształtowanie postaw patriotycznych oraz budzenie poczucia identyfikacji ze swoją ojczyzną, regionem i miastem.

Integracja ze środowiskiem, wyrabianie postawy otwartej na potrzeby środowiska.

Wyrabianie u dzieci poczucia tożsamości środowiska, tolerancji i szacunku do dorobku dawnych pokoleń

Zachęcenie do korzystania z dóbr kulturalnych i kultywowania tradycji lokalnych.

Rozwijanie twórczej ekspresji w oparciu o inspiracje regionem.

 

Cele ogólne:

Rozwijanie zainteresowań własną miejscowością i regionem.

Zapoznanie z dziedzictwem kulturowym i historycznym Krakowa

Rozwijanie aktywnego działania na rzecz wspólnoty przedszkolnej, środowiska

Budzenie wrażliwości dzieci na piękno polskiej ziemi i naszego regionu

Zaznajomienie z tradycją i historią – budzenie zainteresowania dzieci historią Krakowa

Kształtowanie w wychowankach poczucia własnej tożsamości regionalnej, jako postawy zaangażowania się w funkcjonowanie własnego środowiska

Wprowadzenie w świat wartości, kultury i tradycji narodowej

Wyzwalanie i rozwijanie indywidualnych form aktywności

Wzmacnianie więzi uczuciowych z rodziną

Kształtowanie postaw otwartych, tolerancyjnych, nastawionych na różnorodność i akceptacje innych kultur i narodów

Rozwijanie i wzmacniane aktywnego udziału dziecka w życiu rodziny, przedszkola, dzielnicy, miasta i region

Kształtowanie właściwych postaw społecznych.

 

Cele szczegółowe:

Poznanie najbliższego środowiska- wzbogacanie wiadomości dzieci dotyczących własnego miasta i najbliższej okolicy

Budzenie zainteresowania historią powstania państwa polskiego.

Zapoznanie z symbolami lokalnymi i narodowymi.

Poznanie legend, dostrzeganie piękna i wartości tradycji, kultury, nauki i sztuki.

Wyrabianie szacunku dla języka i symboli narodowych.

Zainteresowanie dzieci sztuką ludową, strojami ludowymi i architekturą charakterystyczną dla regionu krakowskiego

Uwrażliwienie na wartości kulturowe środowiska rodzinnego i wspólnoty lokalnej.

Budzenie zainteresowania historią, kulturą i tradycjami własnego środowiska i regionu.

Wyzwalanie aktywności artystycznej dziecka

Budzenie wyobraźni, fantazji oraz ekspresji artystycznej, w różnych dziedzinach kultury.

Kształtowanie emocjonalnego związku z regionem z równoczesnym rozwijaniem patriotyzmu.

Kultywowanie typowych dla naszej miejscowości zwyczajów, obrzędów ludowych oraz tradycji rodzinnych.

Wzbogacanie słownika biernego i czynnego o elementy gwary krakowskiej oraz kształtowanie zdolności translatorskich w zakresie gwary krakowskiej.

Zapoznanie z wytworami ludzi kultywujących tradycje ludową.

Zdobywanie wiedzy dotyczącej sławnych ludzi związanych z Krakowem

Zapoznanie z piosenkami i tańcami charakterystycznymi dla twórczości własnego regionu opartych na motywach ludowych.

Uwrażliwienie na piękno przyrody w naszym regionie i podejmowanie działań proekologicznych.

Uwrażliwianie na piękno rodzinnego miasta i okolicy.

Kształtowanie nawyku dbałości i szacunku dla dóbr kulturowych.

Rozwijanie ekspresji artystycznej w różnych dziedzinach kultury.

Budzenie przywiązania do rodzinnych stron.

Wzmacnianie tożsamości dziecka z najbliższym środowiskiem.

Poznanie sylwetek wybitnych osób związanych z Krakowem

Wspieranie samodzielnych działań i zabaw twórczych dziecka.

Ukazanie relacji łączących dziecko z jego rodzinnym miastem,

Kultywowanie regionalnej tradycji w domu, przedszkolu i środowisku lokalnym.

Poznanie historii i specyfiki regionu Krakowa w połączeniu z tradycjami własnej rodziny.

Wyrabianie współodpowiedzialności za najbliższe otoczenie.

Przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu rodzinnej miejscowości.

Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania się wobec innych i w miejscach publicznych.

 

Ta strona używa plików cookie w celu zapewnienia najwyższej jakości usług. Dalsze korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie oraz akceptację Polityki Prywatności.       Polityka prywatności
ZGADZAM SIĘ

Ułatwienia dostępu