ROCZNY PLAN PRACY PRZEDSZKOLA W ZAKRESIE PRACY WYCHOWAWCZO – DYDKTYCZNEJ
ROK SZKOLNY 2025/2026
“Kraków znany i kochany – szlakiem Smoka Wawelskiego”
stymulowanie aktywności dzieci poprzez wzbudzanie zainteresowań historią, tradycją,
sztuką i kulturą swojego region
Główne zadania w zakresie tematyki:
Budzenie poczucia identyfikacji ze swoją ojczyzną, regionem i miastem.
Kształcenie poczucia przynależności narodowej i regionalnej.
Budzenie zaciekawienia tradycją, kulturą i historią naszego miasta Krakowa .
Poznawanie historii, zabytków, tradycji, legend miasta Krakowa, czyli naszej małej ojczyzny poprzez literaturę, sztukę, oraz bezpośredni kontakt z rzeczywistością poprzez wycieczki.
Kształtowanie postaw patriotycznych oraz budzenie poczucia identyfikacji ze swoją ojczyzną, regionem i miastem.
Integracja ze środowiskiem, wyrabianie postawy otwartej na potrzeby środowiska.
Wyrabianie u dzieci poczucia tożsamości środowiska, tolerancji i szacunku do dorobku dawnych pokoleń
Zachęcenie do korzystania z dóbr kulturalnych i kultywowania tradycji lokalnych.
Rozwijanie twórczej ekspresji w oparciu o inspiracje regionem.
Cele ogólne:
Rozwijanie zainteresowań własną miejscowością i regionem.
Zapoznanie z dziedzictwem kulturowym i historycznym Krakowa
Rozwijanie aktywnego działania na rzecz wspólnoty przedszkolnej, środowiska
Budzenie wrażliwości dzieci na piękno polskiej ziemi i naszego regionu
Zaznajomienie z tradycją i historią – budzenie zainteresowania dzieci historią Krakowa
Kształtowanie w wychowankach poczucia własnej tożsamości regionalnej, jako postawy zaangażowania się w funkcjonowanie własnego środowiska
Wprowadzenie w świat wartości, kultury i tradycji narodowej
Wyzwalanie i rozwijanie indywidualnych form aktywności
Wzmacnianie więzi uczuciowych z rodziną
Kształtowanie postaw otwartych, tolerancyjnych, nastawionych na różnorodność i akceptacje innych kultur i narodów
Rozwijanie i wzmacniane aktywnego udziału dziecka w życiu rodziny, przedszkola, dzielnicy, miasta i region
Kształtowanie właściwych postaw społecznych.
Cele szczegółowe:
Poznanie najbliższego środowiska- wzbogacanie wiadomości dzieci dotyczących własnego miasta i najbliższej okolicy
Budzenie zainteresowania historią powstania państwa polskiego.
Zapoznanie z symbolami lokalnymi i narodowymi.
Poznanie legend, dostrzeganie piękna i wartości tradycji, kultury, nauki i sztuki.
Wyrabianie szacunku dla języka i symboli narodowych.
Zainteresowanie dzieci sztuką ludową, strojami ludowymi i architekturą charakterystyczną dla regionu krakowskiego
Uwrażliwienie na wartości kulturowe środowiska rodzinnego i wspólnoty lokalnej.
Budzenie zainteresowania historią, kulturą i tradycjami własnego środowiska i regionu.
Wyzwalanie aktywności artystycznej dziecka
Budzenie wyobraźni, fantazji oraz ekspresji artystycznej, w różnych dziedzinach kultury.
Kształtowanie emocjonalnego związku z regionem z równoczesnym rozwijaniem patriotyzmu.
Kultywowanie typowych dla naszej miejscowości zwyczajów, obrzędów ludowych oraz tradycji rodzinnych.
Wzbogacanie słownika biernego i czynnego o elementy gwary krakowskiej oraz kształtowanie zdolności translatorskich w zakresie gwary krakowskiej.
Zapoznanie z wytworami ludzi kultywujących tradycje ludową.
Zdobywanie wiedzy dotyczącej sławnych ludzi związanych z Krakowem
Zapoznanie z piosenkami i tańcami charakterystycznymi dla twórczości własnego regionu opartych na motywach ludowych.
Uwrażliwienie na piękno przyrody w naszym regionie i podejmowanie działań proekologicznych.
Uwrażliwianie na piękno rodzinnego miasta i okolicy.
Kształtowanie nawyku dbałości i szacunku dla dóbr kulturowych.
Rozwijanie ekspresji artystycznej w różnych dziedzinach kultury.
Budzenie przywiązania do rodzinnych stron.
Wzmacnianie tożsamości dziecka z najbliższym środowiskiem.
Poznanie sylwetek wybitnych osób związanych z Krakowem
Wspieranie samodzielnych działań i zabaw twórczych dziecka.
Ukazanie relacji łączących dziecko z jego rodzinnym miastem,
Kultywowanie regionalnej tradycji w domu, przedszkolu i środowisku lokalnym.
Poznanie historii i specyfiki regionu Krakowa w połączeniu z tradycjami własnej rodziny.
Wyrabianie współodpowiedzialności za najbliższe otoczenie.
Przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu rodzinnej miejscowości.
Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania się wobec innych i w miejscach publicznych.

